neděle 27. dubna 2014

Panická porucha, Bachovy esence a zkušenosti klientů

„Mám pocity na omdlení, brnění končetin, potím se, rychle mi bije srdce, je mi špatně od žaludku....Co se to se mnou děje?“
S takovými pocity dorazí ročně na pohotovost tisíce žen. Často jsou odeslány k obvodnímu lékaři a následně pak psychiatrovi a někde na konci té cesty se objeví diagnóza Panická úzkost nebo-li Panická porucha.

Musím přiznat, že ještě před pár lety jsem netušila, že něco takového existuje. Okolo dvacítky jsem dvakrát zažila něco, co jsem nedokázala pojmenovat  a dodnes si pamatuji ten hrozný pocit úzkosti, který mne donutil odejít z místnosti, kde jsem byla. Z dnešního pohledu bych řekla, že to byl ojediněný záchvat paniky, které podle MUDr. Ladislav Polácha(1) zažije jednou za život až 25% všech lidí.

 Ale to, že panická porucha (PP) je poměrně často se vyskytující onemocnění, mi došlo až v průběhu minulých dvou let, co dělám terapeuta Bachovy terapie. Podle Mudr. Jána Praška (2) trpí touto poruchou 1-2% lidí, ale až 10% lidí zažije tzv. ataku jednou ročně. To jsou obrovská čísla.

Mne kontaktují nejčastěji ženy s PP. Ty ostatně trpí PP až 3 krát častěji než muži. Často mi píší ženy, které mají špatné zkušenosti s antidepresivy (AD), také ženy, které nechtějí jít psychiatrovi nebo tam byly, ale AD odmítly a chtějí zkusit nějakou alternativní cestu. Jsou to i ty,  které berou AD a chtějí zkusit další možnosti, jak zlepšit svůj stav.


Klientka mi psala: „Podstoupila jsem vyšetření EKG a krve. Výsledkem bylo, že jsem zdravá. Nevěřila jsem tomu. Úzkost jsem cítila stále. Nejhorší pro bylo, že jsem vlastně ani nevěděla, proč se bojím. Měla jsem paralyzující strach, že se zblázním a že ztratím veškerou sebekontrolu.“

Podle Mudr. Jána Praška (2) jsou dispozice k PP z části vrozené, na jejím vzniku se podílí i osobnostní nastavení a často se poprvé objeví po prožití velkého stresu, ale vždy jako blesk z čistého nebe.

Klientka píše: „Panická ataka se u mne poprvé se objevila v momentě, když jsem v klidu jedla s rodinou u stolu. Náhlé bušení srdce, závrať a pocit na omdlení.....“

Reakcí na panickou ataku je únikové chování, to znamená co nejrychleji se dostat z místa, kde k tomu došlo a následně pak vyhýbavé chování. To se projevuje tak, že se klientky snaží vyhnout místům či činnostem, které v nich vyvolávají panické pocity. Často je to ve spojení s agorafóbií tedy strachem z volného prostoru. Hodně žen má strach používat MHD, chodit do obchodů nebo na úřady. Dokáží to, jen když s nimi jde nějaký doprovod. Často mají strach z toho, kdo by se postaral o jejich dítě, pokud by venku třeba omdlely.
Společně hledáme při emailové konzultaci pocity a mapujeme to, co se s nimi děje. Já jim pak odešlu lahvičku s vybranými esencemi a za 4 týdny jim napíši a ptám se, co se změnilo a jak se cítí.

Po použití Bachových esencí pak často uvádějí pocity podobné těmto:“Měla jsem strach, ale šla jsem a udělala to se strachem. A on byl příště menší.“

Bachovy esence vždy vybírám přímo na míru každému, kdo mi napíše. Nikdy nikoho nenabádám k tomu, aby vysadil AD. To je věc osobního rozhodnutí, které by mělo být  probrané s ošetřujícím lékařem. Bachovy esence mohou být používány souběžně s jakýmikoliv léky.

Reakce na ně je někdy velmi rychlá, někdy to trvá déle. Toto mi napsala klientka po 4 týdnech užívání: Dobrý den Martinko, mohla bych Vás poprosit o namíchání ještě jedné lahvičky bachovek? Skoro mi dochází. Jinak je to super od té doby jsem ještě neměla panickou ataku :-)“

Jiná popisovala své pocity po první lahvičce takto: „Cítím se silnější, už není nic, co bych nezvládla. Sice když jdu ven, ještě se vnitřně klepu, ale nevzdávám, to bojuju a mám radost i z malinkého úspěchu.“
Paní Veronika mi napsala: „Čtvrtý týden užívání - objevily se obavy z cesty do Prahy, aby se mi tam náhodou neudělalo špatně, ty ovšem byly vyvráceny jistotou, že já to přece zvládnu a zvládla jsem to.“
Jednou z prvních klientek s panickou poruchou byla paní Katka, jejíž příběh si můžete přečíst zde.

Bachovy esence mohou být pomoc i pro Vás. Klienti popisují dobré zkušenosti i s EFT či kineziologií. Kromě klasické léčby lze vždy najít i další možnosti, jak s tímto problémem bojovat.

Na závěr ocituji zkušenost jiné paní Kateřiny, která mi napsala právě dnes. Sama se dlouhodobě léčila u psychologa a psychiatra s depresí a úzkostí.
„Je to opravdu zvláštní, přála jsem si něco, co by mi zase vrátilo radost do života, a nevím, jak je to možné, ale zcela určitě je, a tohle mi moc pomohlo. Říkám jim "dobrá nálada" v kapkách a nosím je všude s sebou jako amulet. :-)
Ráno vstávám s úsměvem, pracuji a komunikuji s lidmi s úsměvem, bavím se v kolektivu jako dřív (a že je to už pěkných několik let, co jsem to nezažila!), známí a kamarádi mě obdivují a asi trošku závidí, že jsem tak šťastná, a neustále se ptají, co se to se mnou stalo, ať jim prozradím to tajemství...:-) Začala jsem malovat a zpívat si a jen lituju všech těch let, které jsem strávila bez radosti, s nechutí k životu a nechutí cokoliv dělat!
To, co se v mém životě změnilo za těch pár týdnů, se nepodařilo ani psychiatrovi, ani psycholožce za několik let! :-)
Bez Vás by se to ale nepodařilo. Vážím si toho, s jakou ochotou a péčí jste vybrala jednotlivé přísady do mých "kapiček dobré nálady", a moc Vám ještě jednou děkuji! Přála bych všem, kdo trpí podobnými problémy, aby díky Vám našli novou chuť do života a radovali se s každého nového dne jako dnes já. :-)“

Napište mi a zeptejte se, zda by Vám mohly Bachovy esence pomoci.
Bachovy esence nezpůsobují zázraky přes noc ani neslouží k tomu, abyste bez rady  lékaře vysadili jakékoliv léky. Vždy je dobré na úzkosti pracovat i v psychoterapii.

Žádné komentáře:

Okomentovat